U bent hier

  • Is er nog een onderscheid tussen dagtarief, nachttarief en uitsluitend nachttarief? (Show answer)

    Ja. De elektriciteitstarieven worden bepaald door drie partijen: de leveranciers, de distributienetbeheerder en de transmissienetbeheerder. Elke partij rekent voor zijn diensten een vergoeding aan. De vergoeding van de distributienetbeheerder moet door de VREG worden goedgekeurd. Het onderscheid tussen dagtarief, nachttarief en uitsluitend nachttarief bestaat nog steeds in deze goedgekeurde nettarieven. Aangezien de leveranciers verplicht zijn om dit tarief duidelijk op je eindfactuur te vermelden en dat op die manier door te rekenen aan jou, lijkt het logisch dat de prijzen van de leveranciers ook een onderscheid maken voor die verschillende tariefperiodes. Bijna alle leveranciers hebben verschillende prijzen voor het dag-, of nachtverbruik. De distributienetbeheerders blijven de verschillende tariefformules technisch ondersteunen. Zij bepalen ook wanneer de ‘normale uren’ en ‘stille uren’ van toepassing zijn. 

  • Hoeveel kost het om over te schakelen van een normaal tarief naar een dag- nachttarief (tweevoudig uurtarief)? (Show answer)

    Om over te schakelen, moet je een ‘tweevoudig uurtariefmeter’ laten plaatsen. Dat kost 290,39 euro of 404,31 euro incl. BTW, afhankelijk van de werken die moeten gebeuren.

  • Hoeveel kost het om over te schakelen van een dag- nachttarief (tweevoudig uurtarief) naar een normaal tarief? (Show answer)

    Om over te schakelen, moet je een ‘normaal tariefmeter’ laten plaatsen. Dat kost 220,99 euro of 355,30 euro incl. BTW, afhankelijk van de werken die moeten gebeuren.

  • Wanneer schatten we je verbruik? (Show answer)
    • De meter is niet bereikbaar (je bent niet thuis, we ontvingen geen meterstanden …).
    • De registratie van de meter is defect.
    • Je verbruik, berekend op basis van de laatste meterstanden, is onwaarschijnlijk laag of hoog.

    Opgelet! Als Eandis voor twee opeenvolgende jaren enkel beschikt over geschatte verbruiksgegevens, dan zal een schatting in het jaar erna worden aangepast met een vermenigvuldigingsfactor (gebaseerd op een Europese verbruiksclassificatie). Dat kan nadelig zijn! Je neemt best zo snel mogelijk contact op met Eandis, zodat onze meteropnemer je correcte meterstand kan komen opnemen. Zo krijg je een energiefactuur op basis van je werkelijke energieverbruik in plaats van een schatting.

  • Waarom heeft Eandis mijn verbruik geschat en hoe? (Show answer)

    De wetgever laat toe dat in verschillende gevallen schattingen worden gemaakt:

    • de meter is niet bereikbaar (afwezigheid van de netgebruiker, geen meterstand gekregen,...)
    • het verbruik, berekend op basis van de laatste index, is onmogelijk (minimaal of abnormaal hoog)
    • Op een onafhankelijke en betrouwbare manier, schat Eandis je verbruik op basis van je historisch energieverbruik. Voor aardgas, houdt Eandis ook rekening met de temperatuurschommelingen (graaddagen) tijdens de verbruiksperiode. De schattingsregels kan je raadplegen op onze website.

    Opgelet! Als Eandis voor twee opeenvolgende jaren enkel beschikt over geschatte verbruiksgegevens, dan zal een schatting in het jaar erna worden aangepast met een vermenigvuldigingsfactor (gebaseerd op een Europese verbruiksclassificatie). Dat kan nadelig zijn! Je neemt best zo snel mogelijk contact op met Eandis, zodat onze meteropnemer je correcte meterstand kan komen opnemen. Zo krijg je een energiefactuur op basis van je werkelijke energieverbruik in plaats van een schatting.

  • Wat zijn mijn tariefperiodes? (Show answer)

    Je kunt je tariefperiodes bekijken via onze handige toepassing

  • Wat met accumulatieverwarming op tweevoudig uurtariefmeters? (Show answer)

    De accumulatieverwarming waarvan de verbruiken werden geregistreerd op de nachtteller, zullen nu gedurende het hele weekend kunnen opladen aan nachttarief. Hierdoor zal er niet meer worden verbruikt, enkel zal vaker voor kortere periodes worden opgeladen, ook overdag tijdens het weekend. 

  • Moet ik iets doen voor de meteropneming als ik verander van leverancier? (Show answer)

    Indien je een nieuwe leverancier kiest, zal je van Eandis een brief ontvangen met de uitnodiging om je meterstanden zelf door te geven, hetzij via brief, via telefoon of via internet.

    OPGELET: maandelijks opgenomen en telegelezen netgebruikers moeten niets doen. De wissel-meterstand wordt op basis van de eerstvolgende opneming berekend.

  • Krijg ik een nieuwe meter of nieuwe leidingen als ik van energieleverancier verander? (Show answer)

    Neen, om van energieleverancier te veranderen, zijn er geen werken nodig. Meters worden gecontroleerd en beheerd door een onafhankelijke meterdienst van Eandis, die je gegevens doorgeeft aan de energieleverancier. Voor de binneninstallatie ben je zelf verantwoordelijk.

  • Wanneer moet ik mijn meterstanden doorgeven aan Eandis? (Show answer)

    Eandis komt om de twee jaar langs om bij jou de meterstand op te nemen. Ben je bij het eerste bezoek afwezig, dan laat de meteropnemer een afwezigheidsbericht achter en zal hij zich een tweede keer aanbieden. Ben je bij het tweede bezoek eveneens afwezig, dan ontvang je per post een meteropnemingskaart waarop wij je vragen om de indexen zelf door te geven, hetzij via brief, telefoon of deze website.

    Het andere (tussenliggende) jaar krijg je deze meteropnemingskaart onmiddellijk toegestuurd. Indien je niet reageert, ontvang je (na minstens 7 kalenderdagen) een herinneringsbrief. Netgebruikers die hun meterstanden zelf niet kunnen opnemen of waarbij een nazicht ter plaatse gewenst is, kunnen door één van de meteropnemers die de `nazorg' van de opname behartigt, worden bezocht.

    Als de vorige opname dateert van meer dan 2 jaar geleden, moet verplicht een meteropnemer langs komen.

Pagina's

Informatie over jouw adres?

  • Jouw distributiebeheerder
  • Klantenkantoren in je buurt
  • Oplaadpunten in je buurt
  • Jobs in je buurt
  • Meterstand doorgeven
  • Beschikbare premies
  • Nieuwe aansluiting aanvragen
  • Aansluitbaar op het aardgasnet

Ga meteen aan de slag

Vraag het aan Eandis

Veelgestelde vragen