U bent hier

Slim naar Antwerpen

Mobiliteit?

Als onderneming kun je het verschil maken

Slim naar Antwerpen’, een initiatief van de stad Antwerpen, focust vooral op de bereikbaarheid van de regio tijdens de grote werken de komende jaren. Ook bedrijven wordt gevraagd om na te denken over hoe ze kunnen bijdragen aan een betere mobiliteit.

Slim naar Antwerpen

Duurzaam mobiliteitsbeleid bij Eandis

Als werkgever bieden we onze medewerkers, naast sensibilisering, een breed scala aan daadwerkelijke alternatieven voor woon-werkverkeer en dienstverplaatsingen, met een groot accent op ‘kilometers vermijden’

  • zo hebben we lokale ‘open offices’ zodat mensen een paar dagen per week in de eigen regio kunnen werken, óf er terecht kunnen om ’s ochtends de spits te laten voorgaan
  • onze technici vertrekken van thuis naar de werf, zonder eerst naar de vestiging te rijden
  • veel van onze meteropnemers hebben een vouwfietsje, zodat ze in woonwijken de auto een tijdje aan de kant kunnen laten staan
  • we laten thuiswerken toe, en we gaan dat verder uitbreiden, want de meest duurzame kilometers zijn de kilometers die je vermijdt
  • openbaar vervoer is volledig terugbetaald en voor wie wil, staat aan het station een bedrijfsfiets
  • trouwens op al onze sites staan bedrijfsfietsen en is er mogelijkheid om te douchen
  • en we hebben ook een mobiliteitscoördinator met advies op maat

Samengevat stimuleren wij onze medewerkers om:

  • verplaatsingen te voorkomen
    open offices, thuiswerk, woon-werfverplaatsingen, videoconferenties, …
  • of te verduurzamen
    openbaar vervoer, carpoolen, e-fietsen, …
  • of te vergroenen
    indien tóch de auto, dan met zo min mogelijk schadelijke uitstoot zoals elektrisch of CNG

Waarom doen we dat?

Omdat dat perfect kadert binnen de rol van de netbeheerders elektriciteit en aardgas, om een voorbeeldfunctie op te nemen, een stimulans te geven aan anderen en groene mobiliteit te faciliteren.

Weet dat 39% van de CO2-uitstoot voor rekening is van het verkeer. De CO2-uitstoot moet naar beneden en de leefbaarheid moet verbeteren. Dus mobiliteit kun je niet onbeheerd laten.

Ook voor onze klanten

Het principe om kilometers te vermijden trekken we ook door voor onze klanten. Geraken zij gemakkelijk tot bij onze klantenkantoren? Wel, in principe moeten ze zich niet noodzakelijk die moeite getroosten. Ze kunnen de verplaatsing vermijden.

Een van onze belangrijkste communicatiekanalen is onze website. We hebben daar zwaar in geïnvesteerd. De klant kan er terecht voor nagenoeg al zijn vragen. Onze website vervult op die manier de rol van een e-loket (aansluitingen, meterstanden, premies …). Dat gaat snel en gemakkelijk. Maar voor de klant bespaart dat ook de rit naar het klantenkantoor.

Ter vergelijking: er zijn jaarlijks meer dan 3,1 miljoen klantencontacten via de website, 1,3 miljoen via het callcenter en 150 000 in onze 25 klantenkantoren samen.

Minder hinder bij werken

Een andere manier waarop Eandis invulling geeft aan de mobiliteitsuitdagingen, algemeen maar ook in het bijzonder in deze regio, is als nutsmaatschappij betrokken bij de werken in en om Antwerpen.

De bereikbaarheid tijdens wegenwerken kun je maximaal garanderen door zoveel mogelijk samen te werken met alle partners, en in te zetten op

  • een doorgedreven gezamenlijke werfcoördinatie
  • een verhoging van de efficiëntie
  • een goede signalisatie
  • en tijdige en duidelijke communicatie naar de bevolking.

Minder hinder’ bij wegenwerken, dat is één van onze hoofdprioriteiten. Zo kunnen we een snellere, zelfs goedkopere, dienstverlening bieden aan de stad, die in deze toch onze opdrachtgever is.

Delen op sociale media

Informatie over jouw adres?

  • Jouw distributiebeheerder
  • Klantenkantoren in je buurt
  • Oplaadpunten in je buurt
  • Jobs in je buurt
  • Meterstand doorgeven
  • Beschikbare premies
  • Nieuwe aansluiting aanvragen
  • Aansluitbaar op het aardgasnet

Ga meteen aan de slag

Meer info of vragen?

Veelgestelde vragen