U bent hier

Dossier minder hinder

Minimale last bij werken in uw buurt

Spelende kinderen op straat

Niemand vindt het prettig. Wegdek of voetpad opengebroken. Nieuwe kabels leggen, leidingen plaatsen … Maar het moet nu eenmaal gebeuren. We doen er alles aan om u zo weinig mogelijk tot last te zijn. Die inspanningen ziet u niet altijd. Daarom geven we u graag een blik achter de schermen. We gaan dieper in op vier belangrijke uitdagingen om de hinder te beperken.

Uitdaging 1

zo veel mogelijk werken combineren

Bij u thuis komen kabels en leidingen toe van heel wat nutsbedrijven. U hebt ze elke dag nodig. Maar ze moeten ook worden onderhouden en soms zelfs vernieuwd. En dat kan zorgen voor hinder. Hoe meer we zo’n werken kunnen combineren, hoe beter we de hinder beperken. Dat kan onder meer dankzij een goede samenwerking en communicatie tussen de verschillende (nuts)bedrijven.

Werken gecoördineerd door Synductis

Werken gecoördineerd door SynductisOm te vermijden dat we dezelfde straat meerdere keren moeten openbreken, werkt Eandis maximaal samen met andere nutsbedrijven. Dat gebeurt onder meer via Synductis, een nieuw samenwerkingsverband tussen Eandis, de watermaatschappijen IWVA, I.W.V.B. en TMVW, en met Belgacom als waarnemende partij. Door de infrastructuurwerken van verschillende nutsbedrijven op elkaar af te stemmen, zorgt Synductis voor minder hinder. We willen u ook maximaal op de hoogte houden van de werken van Synductis. U vindt alle werken en de hinder die u kunt verwachten op de website www.synductis.be.

Alle openbare werken in kaart

Ook informatica kan helpen bij deze uitdaging. Begin mei 2013 riep de Vlaamse overheid ‘GIPOD’ in het leven. Dat is een centrale Vlaamse databank voor geplande werken op openbaar domein. Een reeks partners, zoals de Vlaamse overheid, steden en gemeenten, nutsbedrijven en vervoersmaatschappij De Lijn, kunnen er hun geplande werken en manifestaties inbrengen.

Eandis leverde een grote bijdrage aan de geboorte van GIPOD. Als eerste nutsbedrijf legden we een automatische koppeling tussen onze interne systemen en GIPOD. Zodra we nieuwe werken plannen, wordt dat automatisch opgeladen en bijgewerkt. Werken op openbaar domein kunnen zo beter op elkaar worden afgestemd, met minder hinder voor u. Voor meer informatie kunt u terecht op de
website www.geopunt.be.

Uitdaging 2

zo goed mogelijk communiceren

Als u goede informatie krijgt over de werken in uw straat of buurt, dan kunt u zich beter voorbereiden. Wanneer gaat het voetpad open? Kan ik mijn oprit op? Kan ik die winkel bereiken tijdens de werken? We willen zo goed mogelijk communiceren. En dat doen we op verschillende manieren.

We informeren u zo goed mogelijk als we werken moeten uitvoeren in uw buurt. Zo krijgt u vooraf brieven en folders waarin we de werken aankondigen. Wie te maken krijgt met werken voor zijn deur, krijgt vooraf informatie over eventuele stroom- of gasonderbrekingen. Ook wie in de buurt woont, krijgt informatie. Onder meer over eventuele wegomleggingen.

Raadpleeg alle stroomonderbrekingen live

Om zo duidelijk en tijdig mogelijk te communiceren, riep Eandis de webpagina www.eandis.be/stroomonderbrekingen in het leven. Daarop staat een handige tool die een overzicht geeft van alle actuele en recente stroomonderbrekingen op ons distributienet – nagenoeg live. U kunt zowel de geplande als ongeplande onderbrekingen opzoeken vanop de kaart of met het zoekvenster. We geven
telkens ook een inschatting mee van de eindtijd van de onderbreking: dag en nacht, zeven op zeven.

Tijdsindicatie aan elke werf

Tijdsindicatie aan elk werfbordOngetwijfeld kent u ons werfbord ‘Werken in opdracht van Eandis’. Dat bord zetten we al jaren bij de signalisatie van al onze werven. Zo ziet iedereen waar onze ploegen aan het werk zijn. Om nog beter te communiceren, hebben we nog een tijdsindicatie toegevoegd, van de start tot het geplande einde van de werf. Iedereen ziet zo hoe lang de werken nog zullen duren.

Uitdaging 3

graven met zorg

U ziet het niet, maar onder uw voetpad lopen heel wat kabels en leidingen. Aardgas, water, elektriciteit, telecommunicatie, riolering: u hebt ze allemaal nodig. Om niets stuk te maken, moeten werken onder de grond zo goed mogelijk worden voorbereid. Dat gebeurt allemaal achter de schermen, maar bezorgt u wel heel wat minder hinder.

Het is verplicht in Vlaanderen: voor er grondwerken kunnen starten, moeten er plannen worden opgevraagd. Daarop staat welke kabels en leidingen er allemaal in de grond zitten. Eandis zet alles in het werk om nauwkeurige informatie beschikbaar te stellen over haar elektriciteits- en aardgasnetten.

Graven met zorgWe spelen een actieve rol in voorbereidende vergaderingen over ondergrondse leidingen. En we staan altijd paraat om advies te geven bij graafwerken op openbaar domein. Elke ploeg die aan de slag gaat met graafmachines en spades, ook van andere nutsbedrijven en wegenwerkers, weet zo welke leidingen ze zullen tegenkomen.

Heel wat aannemersbedrijven werken ‘in opdracht van Eandis’. Ook zij moeten voldoen aan onze kwaliteitsnormen. Ze kennen onze procedures en worden daar regelmatig voor opgeleid en gecontroleerd. Samen met onze aannemers schaven we onze werkwijze en technieken permanent bij. Denk maar aan manieren om zeer snel gaslekken of breuken in elektriciteitskabels op te sporen.

Raakt er toch een leiding beschadigd? Dan staan we klaar om die zo snel mogelijk te herstellen. Zowel voor elektriciteit als voor aardgas hebben we telefoonnummers die dag en nacht bereikbaar zijn. Aannemers die graafwerken uitvoeren zijn verplicht om alle beschadigingen aan onze leidingen te melden. Een kleine schram kan immers jaren later gevolgen hebben. En dat veroorzaakt
opnieuw hinder.

Uitdaging 4

voetpaden in één keer goed

Voor werken aan elektriciteitskabels of gasleidingen, moeten we meestal onder uw voetpad zijn. En na de werken herstellen we dat voetpad, zodra dat mogelijk is. Eandis bindt resoluut de strijd aan met slecht herstelde voetpaden. We nemen daarvoor verschillende acties.

VoetpadherstellingNet als werken aan elektriciteitskabels of gasleidingen, is de herstelling van een voetpad specialistenwerk. De meeste van onze aannemers hebben daar gespecialiseerde herbestratingsploegen voor. Ze doen hun uiterste best om het voetpad voor uw
deur of oprit snel te herstellen. Soms is dat geen evidente klus, bijvoorbeeld bij fel verouderde of verzakte voetpaden. Eandis ondersteunt hen via speciale opleidingen.

Uiteraard houden we ook na de herstelling een oogje in het zeil. Zo sturen we dagelijks toezichters op pad om heraangelegde voetpaden te controleren. Ze checken de kwaliteit van de herstelling. En ze zien erop toe dat er geen losliggende of verzakte
klinkers zijn achtergebleven.

Om nog efficiënter en sneller voetpadcontroles te kunnen doen, investeert Eandis in een nieuw informaticasysteem. Daarmee kunnen onze toezichters onmiddellijk en online hun voetpadcontrole registreren, foto’s maken en veel sneller inspelen op klachten.

Delen op sociale media

Informatie over jouw adres?

  • Jouw distributiebeheerder
  • Klantenkantoren in je buurt
  • Oplaadpunten in je buurt
  • Jobs in je buurt
  • Meterstand doorgeven
  • Beschikbare premies
  • Nieuwe aansluiting aanvragen
  • Aansluitbaar op het aardgasnet

Ga meteen aan de slag

Meer info of vragen?

Veelgestelde vragen