U bent hier

120 jaar voor jou op pad, onze meteropnemer verjaart

Door weer en wind, in huizen groot en klein. In het hartje van de stad én in het meest afgelegen dorp: al 120 jaar komt onze meteropnemer bij je langs. En − net als in 1895 − registreert hij je elektriciteits- en gasverbruik. Dankzij hem krijg je een correcte eindfactuur van je leverancier. 

Onze meteropnemer doorheen de tijd

Het start met muntjes

Het start met muntjes

Aan het einde van de 19e eeuw startten de eerste fabriekjes voor de productie van gas en − kort daarna − ook elektriciteit. Om het verbruik daarvan te registeren, werd vaak een muntjesmeter geplaatst. Je moest er een speciaal muntje ingooien om over gas of elektriciteit te beschikken. De meteropnemer kwam regelmatig langs om de meter open te maken en de muntjes eruit te halen. Diezelfde muntjes kon je dan direct van hem terugkopen om weer gas of elektriciteit te verbruiken. 

 

 

Na-oorlogse periode: de gemeente-ambtenaar met meterboekje

Na-oorlogse periode: de gemeente-ambtenaar met meterboekje

Hoewel de eerste meteropnemer al in 1895 op pad ging, duurt het nog tot de jaren ‘30 voor gas- en elektriciteitsaansluitingen echt gemeengoed zijn. Elektriciteits- en gasdistributie zijn kerntaken van de steden en gemeenten. Om de meterstanden elke twee maand uit te lezen, sturen ze gespecialiseerde ambtenaren op pad in statig uniform of zwart kostuum met kepie. Ze kennen de complexe wijzerplaten op de meters en noteren alle meterstanden in een officieel boekje. Daarna berekenen ze onmiddellijk een eindafrekening.

 

 

 

 

Jaren ’60: op pad met papier

Jaren ’60: op pad met papier

Vanaf de jaren ’60 schiet de automatisering in gang. En die verloopt in verschillende fasen. Eerst krijgt de meteropnemer ponskaarten mee. Per klant moet hij de meterstanden invullen door vakjes in te kleuren. Niet zo handig als je in een donkere kelder staat. In de periode daarna krijgt de meteropnemer papieren lijsten mee. Hij vult de meterstanden in met een pen. De ingevulde bladen stuurt hij op voor inlezing door een centrale computer. De automatische nummerherkenning loopt niet altijd even vlot. Meteropnemers moeten speciale lessen volgen om zodanig te schrijven dat de computer alle cijfers juist herkent. Ook papieren vellen die nat werden door de regen of verfrommeld geraakten, waren een probleem. 

 

Jaren ’70: de eerste zakcomputer

Jaren ’70: de eerste zakcomputer

In 1978 gaat de eerste meteropnemer van de Antwerpse Gasmaatschappij (AGM) op pad met een zakcomputer. Daarop kan hij de meterstanden intoetsen. Het toestel bewaart alle gegevens, om ze eenmaal per week af te laden in een centrale verwerkingscomputer. Dat doet denken aan de Amerikaanse inlichtingendienst: hij plaatst een microfoontje op de hoorn van een telefoon, dat hij verbindt met zijn zakcomputer. Via een speciaal inbelnummer kan die de meterstanden doorsturen, via luid piepende modemgeluiden. Vanaf deze periode haalt de meteropnemer zijn topsnelheid van 170 tot 200 meteropnames per dag, uiteraard sterk afhankelijk van de omstandigheden en buurt. 

 

Jaren ’80: tweemaandelijks wordt tweejaarlijks

Jaren ’80: tweemaandelijks wordt tweejaarlijks

Pas eind de jaren ‘80 worden computers voldoende krachtig om tussentijdse voorschotfacturen te berekenen. Zo’n berekening is complex omdat je jaarverbruik eerst moet worden bijgesteld op basis van hoe uitzonderlijk warm of koud het was. Pas daarna kan het herrekend worden naar een vast maandbedrag. Sindsdien moeten meteropnemers maar elke twee jaar bij je langskomen. Niet te geloven maar waar: de komst van de meteropnemer wordt in deze jaren soms lokaal aangekondigd in de krant.

 

 

Hoe zit het vandaag?

Hoe zit het vandaag?

Vandaag werken er ongeveer 145 meteropnemers voor Eandis, voor meer dan vier miljoen elektriciteitsen aardgasmeters. Op 120 jaar tijd is er natuurlijk veel veranderd. Maar de essentie blijft. Nog altijd is de meteropnemer het gezicht van Eandis met dezelfde kerntaak: je meterstanden registreren zodat je energieleverancier je een correcte eindafrekening kan bezorgen. En ook de drie belangrijkste kenmerken van een meteropname blijven: kort bezoek, correct en met de glimlach.

 

 

 

 

Onze meteropnemer, mee met de tijd

High-tech werkmateriaal‘High-tech’ werkmateriaal Om de twee jaar komt de meteropnemer bij jou thuis langs om de meterstanden te registreren. Via die bezoeken bereiken we een opnamepercentage van 85 %. Vanaf deze zomer krijgt de meteropnemer een nieuwe gezel mee op pad. Het is een kleine maar superkrachtige tabletcomputer waarmee de verzamelde meterstanden bijna live worden doorgestuurd. Het toestel biedt ook tal van andere mogelijkheden. Zo kan de meteropnemer foto’s nemen als hij defecten vaststelt en die onmiddellijk doorgeven aan onze technische diensten. Hij kan ook online enquêtes afnemen, of samen met de klant formulieren invullen en ondertekenen.

Duurzaam op pad

Onze meteropnemers doen veel korte verplaatsingen. Dat moet zo duurzaam mogelijk, vonden we. Zo maken 36 van onze meteropnemers gebruik van de vouwfiets. Da’s handig in minder bebouwde straten en beter voor het milieu. Dit voorjaar gingen er 22 oude meteropname-autootjes met pensioen. We vervingen ze door wagens die rijden op samengeperst aardgas of - in het jargon - ‘CNG’. Ze stoten 95 % minder fijn stof uit en doen het met 50 % minder stikstofoxiden (NOx) dan bij benzine. Bovendien is tanken tot 30 % goedkoper. Zo maakt ook de meteropnemer van vandaag mee het verschil!

Duurzaam op pad met de fiets

Duurzaam op pad met een aardgasvoertuig

 

 

 

 

Delen op sociale media

Informatie over jouw adres?

  • Jouw distributiebeheerder
  • Klantenkantoren in je buurt
  • Oplaadpunten in je buurt
  • Jobs in je buurt
  • Meterstand doorgeven
  • Beschikbare premies
  • Nieuwe aansluiting aanvragen
  • Aansluitbaar op het aardgasnet

Ga meteen aan de slag

Meer info of vragen?

Veelgestelde vragen