U bent hier

Werkt je elektriciteitsmeter correct?

Heb je het gevoel dat je elektriciteitsmeter je verbruik niet correct registreert?
Dan is het belangrijk om eerst een aantal checks te doen!

Defecte meters komen in de praktijk zeer zelden voor. Onze meters voldoen aan de strengste kwaliteitsnormen en zijn allemaal geijkt bij de plaatsing. Daarnaast doen we ook permanent controles op de meterstanden die je indient of die door onze meteropnemers worden opgenomen. Stellen we vast dat je verbruik plots daalt of toeneemt, dan zoeken we eerst naar een logische oorzaak. Dit kan bijvoorbeeld een recente verhuis zijn.

Om uit te zoeken waar het probleem ligt, neem dan eerst je verbruiksfactuur onder de loep!

Doe deze checks zelf of bel je leverancier en overloop ze samen met hem!

  1. Zijn de meterstanden correct?
    Vergelijk de meterstanden op je factuur met de meterstanden die Eandis kwam opnemen of die je ons zelf doorgaf. Zo sluit je een verkeerde registratie uit.
  2. Meer verbruik of minder voorschotten betaald?
    Op je factuur vind je een historisch verbruiksoverzicht.
    Controleer het aantal verbruikte kWh ten opzichte van vorig jaar en ga niet louter af op het hogere factuurbedrag. Misschien is je verbruik hetzelfde gebleven, maar is de prijs van je energie gestegen. Ook als je minder voorschotten betaalde dan vorig jaar, dan krijg je bij een vergelijkbaar verbruik een hogere afrekening.
  3. Zijn er veranderingen in je woon- of gezinssituatie?
    De meest voorkomende oorzaken van een gewijzigd energieverbruik zijn (oude) elektrische toestellen die almaar meer verbruiken.  Ook nieuw bijgeplaatste elektrische toestellen of  een nieuwe gezinssituatie kunnen er voor zorgen dat je meer gaat verbruiken, zonder dat je dit meteen opmerkt.
  4. Stel je geen afwijkingen vast op je factuur en heb je geen logische verklaring voor je meerverbruik, contacteer dan een installateur voor een nazicht van de binneninstallatie. Als de installateur geen verlies vaststelt, kan je overgaan tot een aanvraag voor ijking van de meter 

Hoe een ijking van de meter aanvragen

Ben je nog steeds overtuigd dat je meter niet correct werkt, dan kan je dit melden via een klacht op onze website. Wij vragen jou om onderstaande checklist ingevuld bij te voegen bij je klacht, samen met een foto van je meter. Deze checklist bundelt alle informatie die wij nodig hebben om jouw klacht te onderzoeken. Klachten die vergezeld zijn van een ingevulde checklist kunnen sneller behandeld worden.

Share on social media

Informatie over jouw adres?

  • Jouw distributiebeheerder
  • Klantenkantoren in je buurt
  • Oplaadpunten in je buurt
  • Jobs in je buurt
  • Meterstand doorgeven
  • Beschikbare premies
  • Nieuwe aansluiting aanvragen
  • Aansluitbaar op het aardgasnet

Ga meteen aan de slag

Meer info of vragen?

Veelgestelde vragen