U bent hier

  • Wat na plaatsing budgetmeter? (Show answer)

    Bij de plaatsing brengt de technicus van Eandis als laatste stap in de plaatsingsprocedure, de (niet-opgeladen) klantenkaart in de meter.

    Voor elektriciteit beschikt je hierna over 6 euro tegen volle vermogen en een noodkrediet van 50 euro. Voor de budgetmeter gas is er een noodkrediet voorzien van 70 euro. Na uitputting van het noodkrediet, valt de meter volledig uit.

    Voor de budgetmeter elektriciteit worden op het ogenblik van de eerste oplading de juiste tarieven (dag- en nachttarief) en de 10 ampère-functie in je budgetmeter geactiveerd. Je beschikt dus pas over het beperkte vermogen van 10 ampère na de eerste oplading.

    Bij de plaatsing van de budgetmeter ontvang je meer gedetailleerde informatie over de werking van de budgetmeter en de oplaadkaart.

  • Wat is een budgetmeter? (Show answer)

    Met een budgetmeter kun je je energieverbruik (van elektriciteit of aardgas) via voorafbetalingen opvolgen.

    Alle informatie over de budgetmeter elektriciteit en aardgas vind je terug bij "Alles over de budgetmeter"

  • Wordt je meterstand nog opgenomen als je een budgetmeter hebt? (Show answer)

    Ja, net als bij klanten met een gewone meter komt de meteropnemer om de twee jaar langs. In de tussenliggende jaren, geef je zelf de meterstanden door.

  • Kun je van leverancier veranderen als je een budgetmeter hebt? (Show answer)

    Ja, de aanwezigheid van een budgetmeter vormt geen belemmering om terug over te schakelen naar de commerciële markt. Je kunt wel enkel veranderen van leverancier als:

    • Je geen openstaande schuld meer hebt bij Eandis. Schulden bij een vroegere, commerciële leverancier worden niet in rekening gebracht
    • Je een contract hebt gesloten met een commerciële leverancier.

    Vanaf je contract ingaat met je nieuwe leverancier, deactiveren we je budgetmeter. Vanaf dan werkt de budgetmeter als een gewone gasmeter of een elektriciteitsmeter met tweevoudig uurtarief. Je  zult vanaf dat ogenblik opnieuw facturen ontvangen van je commerciële leverancier.

  • Kan een geplaatste budgetmeter worden weggenomen? (Show answer)

    Een geplaatste budgetmeter wordt niet weggenomen. Als je overstapt naar een commerciële leverancier of als je verhuist, dan werkt de budgetmeter als een gewone meter.

  • Wanneer schakelen we de budgetmeter uit? (Show answer)

    We schakelen verplicht de budgetmeter uit als je een nieuw contract sluit met een commerciële leverancier, die jou van elektriciteit en/of aardgas zal voorzien. Na de uitschakeling werkt de budgetmeter als een gewone meter met tweevoudig uurtarief. 

  • Wat als je de budgetmeter weigert? (Show answer)

    Als we geen toegang krijgen tot de woning om een budgetmeter te plaatsen, dan starten we  een procedure op om de energietoevoer af te sluiten. We doen er echter alles aan om dit te vermijden. 

  • Wat als je verhuist? (Show answer)

    Als je verhuist, dan schakelen we de budgetmeter op de oude woonplaats uit. Op de nieuwe woonplaats, wordt dan opnieuw een budgetmeter geplaatst.

  • Waarom een budgetmeter? (Show answer)

    De levering van energie door de sociale leverancier is niet gratis. Dankzij de budgetmeter blijf je bewust van je energieverbruik. Het zet je ertoe aan energie te besparen, waardoor je vermijdt dat schulden oplopen. Om redenen van schuldbeheersing zijn klanten vaak zelf vragende partij om een budgetmeter te krijgen. Daarnaast verplicht de huidige wetgeving om budgetmeters te plaatsen bij klanten met betalingsmoeilijkheden.

Pagina's

Informatie over jouw adres?

  • Jouw distributiebeheerder
  • Klantenkantoren in je buurt
  • Oplaadpunten in je buurt
  • Jobs in je buurt
  • Meterstand doorgeven
  • Beschikbare premies
  • Nieuwe aansluiting aanvragen

Ga meteen aan de slag

Vraag het aan Eandis

Veelgestelde vragen